Coronavirus en reizen

Sinds december 2019 is er sprake van een corona-uitbraak. Ook ons land heeft het virus inmiddels stevig in haar greep en het heeft een grote impact op hoe we ons dagelijks leven inrichten. Het brengt verder de nodige beperkingen met zich mee op het gebied van werken, reizen, recreëren en vakantie vieren.

De komende maanden wordt het reizen weer langzaam opgestart. Per land worden maatregelen versoepeld en gaan grenzen weer open. Afhankelijk van de ontwikkelingen kunnen landen of regio’s binnen landen deze versoepelingen weer intrekken. Op de website van Buitenlandse Zaken vind je een overzicht van corona adviezen en beperkingen per land. Hou hier rekening mee als je op reis gaat.

Voor reizigers die de komende maanden op reis gaan of momenteel in het buitenland verblijven staan hieronder de meest gestelde vragen over de dekking van de reis- en annuleringsverzekering op een rij.

Wat dekt een reisverzekering?

Onvoorziene kosten: de dekking geldt op zaken als het verliezen van een paspoort, het vervoer naar huis bij het overlijden van de verzekerde, de reiskosten wanneer je eerder naar huis moet vanwege het overlijden van een familielid, de reiskosten wanneer je naar huis moet vanwege schade aan je woning en opsporings-, reddings- en bergingsacties die moeten ondernomen bij vermissing.

Bagage: de dekking geldt op schade aan en diefstal of vermissing van bagage. Het maximumbedrag dat wordt uitgekeerd verschilt per polis. Er zijn ook categorieën waarbij er nog een lagere maximum vergoeding is, zoals voor smartphones, foto- en filmapparatuur en brillen.

Andere gedekte kosten: de dekking geldt (bij de meeste verzekeringen) op telefoonkosten van bellen naar alarmcentrale, vervoer naar ziekenhuis, medicijnen en andere geneeskundige kosten. Ook in dit geval is er sprake van diverse maximum vergoedingen bij verzekeraars. Je doet er goed aan om dit te controleren.

Wat dekt een annuleringsverzekering?

Als je onverwacht je reis moet annuleren brengt de reisorganisatie je hiervoor kosten in rekening. Meestal vergoedt je annuleringsverzekering deze kosten. Het moet hierbij dan wel gaan om onverwachte kosten. Als je bij het boeken van de reis al weet dat er iets aan de hand is of gaat gebeuren, krijg je deze kosten helaas niet vergoed.

In de regel vergoedt uw annuleringsverzekering de kosten bij de volgende gebeurtenissen:

  • overlijden of ernstige ziekte van uzelf, huisgenoten of 1e en 2e graads familieleden;
  • echtscheiding;
  • zwangerschap;
  • ernstige schade aan uw huis of bedrijf;
  • werkloosheid na een vast dienstverband, als gevolg van onvrijwillig ontslag;
  • U krijgt een nieuwe baan nadat je werkloos bent geweest;
  • het onverwacht niet krijgen van een noodzakelijk visum;
  • diefstal of uitval van het voertuig waarmee u op vakantie zou gaan (binnen 30 dagen voor vertrek).​
Ik heb verschijnselen van corona, wat moet ik doen?

Dat is erg vervelend. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de coronalijn om je te laten testen (0800-1202) of met jouw huisarts als je in Nederland verblijft en de alarmcentrale van je verzekeraar als je op vakantie bent.

Ik wil mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Het uitbreken van het coronavirus of het inperken van versoepelingen door de overheid is geen geldige reden om te annuleren. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Mogelijk kunnen zij jou helpen met een oplossing.

Er is een negatief reisadvies afgegeven voor mijn reisbestemming vanwege het coronavirus en ik moet de reis daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Het afgeven van een negatief reisadvies vanwege een epidemie is namelijk bij veel verzekeraars geen geldige reden in de annuleringsverzekering.

Ik heb een doorlopende annuleringsverzekering met de dekking Terreuraanslagen & natuurrampen. Geeft deze dekking als ik de reis wil annuleren in verband met het coronavirus?

Het coronavirus valt niet onder de dekking van een natuurramp of terroristische aanslag en is dus geen geldige reden om te annuleren.

Kan ik mijn annuleringsverzekering nog opzeggen en de premie terugkrijgen als ik niet meer op reis ga?

Heb je de kortlopende annuleringsverzekering vóór 1 november 2019 gesloten dan kom je wellicht in aanmerking voor premierestitutie. Neem hiervoor contact met ons op.

Een kortlopende annuleringsverzekering gesloten na 1 november 2019 kan je niet tussentijds opzeggen. Ook krijg je de betaalde premie niet terug. De doorlopende annuleringsverzekering kun je na het eerste jaar tussentijds wijzigen of opzeggen.

Ik kan niet meer naar mijn bestemming reizen, omdat de overheid de grenzen (opnieuw) sluit. Ik wil nu mijn reis annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Het sluiten van de grens van een land is geen geldige annuleringsreden.

Ik kan niet naar de VS reizen, omdat ik geen ESTA formulier kan krijgen. Ik wil nu mijn reis annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Het niet verkrijgen van een ESTA formulier is geen geldige annuleringsreden.

Ik ben verkouden en volgens de overheid moet ik nu binnenblijven. Ik kan dus niet op reis en moet deze daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Bij een verkoudheid binnenblijven is een 'beperking door de overheid'. Dit is geen gedekte gebeurtenis.

Ik ben ontslagen, omdat het bedrijf waarvoor ik werk door corona is gesloten. Ik wil nu mijn reis annuleren. Krijg ik mijn annuleringskosten vergoed?

Ja, dit is meestal gedekt mits je een vast dienstverband hebt. Bij sommige doorlopende reisverzekeringen geldt dit ook als je tijdelijke dienstverband niet wordt verlengd. Voorwaarde is wel dat je de reis annuleert bij het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.

Mijn vlucht is geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij. Worden deze kosten vergoed?

Deze kosten worden niet vergoed. Wij adviseren je om contact op met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.

Mijn examen wordt uitgesteld in verband met het coronavirus en ik wil daarom mijn reis annuleren. Krijg ik mijn annuleringskosten vergoed?

De annuleringsverzekering vergoed alleen de kosten als je de reis moet annuleren vanwege een onverwachts herexamen. Annulering door uitstel van examens wordt niet vergoed.

Ik ben huisgenoot van iemand die luchtwegklachten en koorts heeft en volgens de overheid moet ik binnenblijven. Ik kan dus niet op reis en moet deze daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Het binnenblijven bij een positieve test is een ‘beperking door de overheid’. Dit is geen gedekte gebeurtenis.

Ik ben positief getest op corona. Ik kan dus niet op reis en moet deze daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Ja, de meeste verzekeraars zien het hebben van corona als ziekte waardoor je de reis kan annuleren. Verzekeraars vergoeden dan de annuleringskosten.

Ik ben geweigerd bij de gate omdat ik verkouden ben. Krijg ik mijn annuleringskosten vergoed?

Niet toegelaten worden op een vlucht vanwege je gezondheid is géén verzekerde gebeurtenis, maar een onderdeel van de voorwaarden van de vervoersmaatschappij. In het geval van niet ernstige gezondheidsklachten vergoedt een verzekeraar de annuleringskosten niet. Wij adviseren je contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en met hen na te gaan wat er mogelijk is. We adviseren je verder om zo snel mogelijk door een arts te laten vast stellen wat je precies hebt.

Ik heb alleen een verblijf geboekt. Ik weet niet of ik op de plaats van bestemming kan komen. Kan ik mijn reis annuleren en worden mijn annuleringskosten dan vergoed?

Je hebt altijd het recht om de reis te annuleren. Als het verblijf geleverd kan worden dan is de reisorganisatie echter niet verplicht om je reissom terug te geven. Ook is er geen dekking op de annuleringsverzekering.

Voor mijn bestemming heeft de overheid het reisadvies op oranje (alleen noodzakelijke reizen) staan. Biedt de reisverzekering dan dekking?

Als je op reis gaat naar een gebied waarvoor op de datum van vertrek, vanwege een uitbraak van het coronavirus, een oranje (en rood) reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering geen dekking voor corona gerelateerde schades als je daar naar toe reist. Wordt echter je camera gestolen of loop je een andere ziekte op dan corona, dan is hier dekking voor. Wees uiteraard voorzichtig met je gezondheid en hou je aan de richtlijnen van de overheid ter plaatse.

Het reisadvies van de overheid is tijdens mijn reis van geel naar oranje (alleen noodzakelijke reizen) gegaan. Biedt de reisverzekering dan dekking?

Ja, als er op de datum van vertrek nog geen oranje (of rood) reisadvies door de overheid is afgegeven, dan blijft de dekking gehandhaafd. Het advies is dan om het reisadvies van BuZa ter harte te nemen en zo spoedig mogelijk naar Nederland terug te keren. Neem in deze situatie daarom zo spoedig als mogelijk contact op met je reisorganisatie. Indien je op eigen gelegenheid reist, dien je zelf je terugkeer te organiseren. Eventuele (extra) kosten vallen niet onder de dekking van de reisverzekering.

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Krijg ik extra verblijfskosten vergoed?

Wanneer je door het coronavirus in quarantaine moet of het openbaar vervoer vertraagd is door een uitbraak van het virus, krijg je géén verblijfkosten vergoed. Een virusuitbraak is géén verzekerde gebeurtenis. Neem alsjeblieft contact op met het reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt.

Ik wil een reis boeken. Mocht ik op vakantie zijn en niet meer terug kunnen, kan ik dan een beroep doen op de alarmcentrale van mijn reisverzekering?

Repatriëring is meestal alleen verzekerd als er een directe medische noodzaak is of in geval van overlijden op vakantie. Er is bij veel verzekeraars geen dekking als je vanuit de plaatselijke overheid gevraagd wordt te vertrekken.

Als je een georganiseerde reis boekt bij een ANVR-aangesloten touroperator dan zal de touroperator je helpen om terug te komen naar Nederland. Als je zelf je reis samenstelt dan ben je zelf verantwoordelijk voor jouw terugreis. Wil je er zeker van zijn dat je geholpen wordt om terug te komen naar Nederland, check dan bij boeking of de ANVR-voorwaarden op jouw reis van toepassing zijn.

Ik ga met de auto op vakantie naar een land dat een negatief reisadvies heeft. Heb ik daar recht op hulp bij pech onderweg?

Ja, als je pech krijgt dan krijg je hulp bij pech onderweg. Uiteraard mits de hulpverleners van de overheid ter plaatse deze hulp ook mogen blijven verlenen.

Ik reis later dit jaar naar een regio waar het coronavirus heerst. Moet ik nu al annuleren vanwege het virus?

Het is vanuit medisch oogpunt niet nodig om de reis nu al te annuleren. Het is wel belangrijk om het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken in de gaten te houden. HIER vind je de meeste actuele informatie over het reisadvies naar je vakantieland. Voor vragen kun je ook bellen naar het 24/7 contactcenter op telefoonnummer +31 (0)247247247.

Wat als ik besmet raak met het coronavirus op mijn bestemming?

Word je tijdens je reis in één van de gebieden waar het coronavirus heerst ziek? Dan adviseren we om zo snel mogelijk contact op te nemen met de alarmcentrale van je verzekeraar. Geldt er geen negatief reisadvies (kleurcode oranje of rood) dan worden de medisch kosten veelal volledig vergoed als je de dekking Medische kosten hebt afgesloten. Ook worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van meereizende gezinsleden en één reisgenoot meestal vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden waarschijnlijk vergoed.

Kan ik aanspraak maken op het calamiteitenfonds?

Het calamiteitenfonds heeft gemeld in het geval van epidemieën geen vergoeding te geven. Voor meer informatie en actuele adviezen, kun je kijken op hun WEBSITE.

Zijn er maatregelen getroffen met betrekking tot de bereikbaarheid van de alarmcentrale?

Op onze alarmcentrale zijn diverse maatregelingen getroffen om de 24/7 bereikbaarheid te garanderen. Verder houden we nauwlettend de gezondheid van onze medewerkers in de gaten.